Zašto je potrebno izabrati pravo motorno ulje?
Najbolje motorno ulje za vaš auto, prvo i osnovno, smanjuje trenje i habanje sprečavajući direktan kontakt površina dok se kreću, a samim tim i njihovo trošenje. Odnosi toplotu u delovima koji generišu visoku temperaturu, raspoređujući je ravnomerno po motoru. To nas vodi dalje do održavanja čistoće motora, posebno zahvaljujući specijalnim aditivima o čemu možete pročitati u prethodnom članku, a samim tim štiti od rđe i korozije. Sva ova svojstva kvalitetnih motornih ulja doprinose produžavanju radnog veka vašeg motora i značajno smanjuju troškove njegovog održavanja.
Na šta treba da obratite pažnju kada birate motorno ulje?
Kao prvo, tu su preporuke proizvođača automobila.
Svaki proizvođač automobila u svojoj servisnoj knjižici ili knjižici sa uputstvima za upotrebu vozila ima smernice za idealno motorno ulje. Tu su definisani pokazatelji za izbor ulja, što obuhvata određene specifikacije i viskoznost.
Naučimo osnovne pojmove kako biste znali da se snađete u moru ponude
Prvo pogledajte standardne karakteristike proizvoda na etiketi.
TIP MOTORNOG ULJA
Motorno ulje se sastoji od baznog ulja i aditiva koje dodajmo kako bismo poboljšali performanse ulja. Tako dobijamo podelu na mineralna ulja koja dobijamo procesom prerade nafte, sintetička ulja koja dobijamo mešanjem sintetičkih komponenti i polusintetička ulja koja u stvari dobijamo mešanjem mineralnih i sintetičkih ulja
MINERALNO ULJE
Ova motorna ulja se dobijaju rafiniranjem sirove nafte, gde se prilikom procesa uklanja prirodna nečistoća. Pošto mineralna ulja nisu u koraku sa motorima nove generacije i ne zadovoljavaju osnove njihovog podmazivanja, ova ulja su odlična za starije modele vozila i starije motore.
Ono što je potrebno znati je da mineralna ulja prolaze kroz motor sporije zbog svoje veće gustine i samim tim utiče na povećanu potrošnju goriva i performanse vozila. Takođe, oksidaciona stabilnost je niža što dovodi do češće zamene ulja. Međutim, ono što je njihova prednost jeste niska cena.
SINTETIČKO ULJE
Motorna ulja koja su kao što i sama reč kaže, veštačka. Za razliku od mineralnih ulja, podvrgnuta su prefinjenijim modifikacijama kako bi zadovoljili motore visokih performansi. Ovde su u pitanju složene hemijske transformacije koje obuhvataju polimerizaciju ugljovodonika u velike molekule. Ovi molekuli su stabilne strukture što doprinosi da zadrže dobru viskoznost na visokim temperaturama, a sa druge strane ostaju protočni na niskim temperaturama. Zaključujemo da ova ulja olakšavaju pokretanje motora u hladnijim uslovima, a istovremeno ne moramo da brinemo i o visokim temperaturama. Ova ulja imaju veću čistoću što dalje doprinosi optimizaciji održavanja motora. I ovde su uključeni aditivi kako bi poboljšali performanse tj. zaštitimo motor od habanja, oksidacije, korozije…
Šta treba izdvojiti kad su u pitanju sintetička ulja?
- Odličan protok na niskim temperaturama
- Stabilan i na visokim temperaturama
- Manje habanja i trošenja
- Veća zaštita motora i produženje radnog veka
- Duži period zamene ulja
- Smanjena potrošnja goriva
Kao nedostatak bismo mogli izdvojiti višu cenu, ali gledajući na duže staze ovo se nadomesti ređim zamenama ulja
POLUSINTETIČKO ULJE
Kao što sama reč kaže ovo je mešavina mineralnog i sintetičkog ulja. Ova ulja su malo jeftinija od sintetičkih ulja,
ali skuplja od
mineralnih i imaju dobar odnos cene i kvaliteta. Ovde imamo manja poboljšanja performansi koje manje štite komponente motora i brže se razgrađuju od sintetičkog ulja, ali s druge strane čistija su, bolje tečna i dugotrajnija od mineralnih ulja. Kao i sintetička ulja, predviđena su za upotrebu u modernijim vozilima.
VISOKOZNOST – SAE STANDARD
Spomenuli smo viskoznost ulja, tačnije tečljivost što predstavlja jednu od bitnih karakteristika za siguran rad motora. Jednostavnije rečeno viskoznost je merilo koliko lako ulje teče kroz motor na određenoj temperaturi. Prirodna osobina ulja je da što je temperatura viša ono lakše teče i suprotno što je hladnije to ulje teže teče. Viskoznost merimo pomoću SAE standarda koje je uvelo Društvo američkih automobilskih inženjera (Society of Automotive Engineers)
Pomoću indeksa viskoznosti vidimo kako se tečljivost ulja menja u zavisnosti od temperature.
S obzirom da se viskoznost menja u zavisnosti od temperature, to donosi brojne probleme na koje treba da obratimo pažnju. Na hladnijim temperaturama dolazi do zgušnjavanja ulja i težeg kretanja kroz mtotor što može dovesti do oštećenja prilikom starta, dok pri višim temperaturama ulje postaje suviše retko što dalje opet može dovesti oštećenja jer je uljni film tanak.
Šta znače oznake motornog ulja?
- Šest „zimskih“ klasa viskoznosti (0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W) – što je veći broj to je ulje prilagođenije blažim zimskim uslovima
- Pet „letnjih“ klasa viskoznosti (20, 30, 40, 50, 60) – viskoznost ulja na 100⁰ C
Što je ulje veće viskoznosti, to je više prilagođeno za letnje uslove.
Vidimo da postoji više kombinacija i da postoje motorna ulja koja zadovoljavaju samo zimske ili samo letnje uslove, ali razvijena su ulja koja mogu da zadovolje šire temperaturne opsege što vidimo na slici ispod.
Motorna ulja koja možemo da koristimo samo zimi ili leti nazivamo singlegrade ili jednogradna ulja. Ulje samo za letnje uslove prepoznajemo tako što nemaju oznaku „W“, dok ulja koja imaju tu oznaku su samo za zimske uslove rada Sa druge strane imamo multigrade ili multigradna ulja koja smo dobili kombinovanjem dve viskozne gradacije i imaju promenljivu viskoznost. Dovoljno su retki za laki start u hladnim uslovima, a dovoljno gusta za visokotemperaturne uslove.
Pogledajmo naš primer: 5W – 40
Viskozna gradacija 5W-40 ukazuje da je ovo ulje multigradno i da zadržava dobru viskoznost u temperaturnom rasponu od -30 do plus 35-40⁰ C. O sezoni kada može da se ulje koristi govori nam slovo W (eng. winter).
Ispitivanja su pokazala da viskoznost ulja utiče na uštedu goriva i upotreba nisko viskoznih motornih ulja utiče na trenje što dalje utiče na uštedu goriva.
ACEA STANDARD
Skraćenica ACEA (na francuskom: Association des Constructeurs Europeens de I’Automobile) predstavlja udruženje evropskih proizvođača automobila predstavlja propise za određivanje kvalitetnog nivoa motornog ulja.
Kako bismo se lakše snašli sa ovim oznakama, one označavaju:
A: motorno ulje za benzinske motore
B: motorno ulje za dizel motore
C: motorno ulje za motore koji imaju sisteme za prečišćavanje (na primer, DPF filter)
E: motorno ulje za motore autobusa i kamiona
Broj koji se nalazi pored ovih oznaka označava konkretne performanse ulja i što je veći broj uz oznaku, ona označava i bolji kvalitet ulja.
API STANDARD
Ovaj standard je ustanovio Američki institute za naftu kako bismo klasifikovali motorna ulja. Tako sad razlikujemo dve osnovne kategorije
S kategorija – ulja za četvorotaktne benzinske motore koji se koriste u putničkim i lakim teretnim vozilima
C kategorija – ulja za komercijalna vozila sa dizel motorima koja imaju visoka opterećenja
S obzirom da je od postavljanja standarda performance motora znatno poboljšane, sam standard se isto poboljšavao i usvojene su dopunske oznake u vidu dodatnih slova. Drugo slovo označava performanse.
“Veće” slovo u abecedi uz prvo slovo, označava bolji kvalitet ulja, ali napominjemo da se pri odabiru ulja držite preporuka proizvođača.
Moguće je da ulje odgovara i dizel i benzinskim standardima (naš primer. SN/CF).
Iz ovog zaključujemo da je pri izboru ulja potrebno da znamo koja je vrsta motora (dizel ili benzinski), performanse motornog ulja, a takođe je veoma bitno da li ulje odgovara preporukama proizvođača
Kako bismo vam na kraju olakšali izbor pravog ulja, predlažemo da istražite i LubeMatch koja omogućava vozačima da brzo pronađu pravo motorno ulje za svoje vozilo. Pretražujući po tipu vozila, marki i modelu Shell LubeMatch nudi preporuke najboljih Shell ulja za vaše vozilo. Bilo to Shell Helix motorno ulje za automobile, Shell Advance ulje za motocikliste ili Shell Rimula motorna ulja za kamione.
Koje ulje preporucujete za Golf 4 1,9 tdi 66kw (2000 god.) presao 260000km i za Golf 7 1,6 tdi bluemotion 77 kw ( 2012 god.) presao 130000km, nije mi bitna cena!
S postovanjem,
Dipl.ing. Zoran GrbicPoštovani,
Preporuka prodajnog tima je:
-Za Golf 4 Shell Helix HX7 10W40 ili Shell Helix HX7 Professional AV 5W30
-Za Golf 7 preporucujemo Shell Helix HX8 ECT 5W30 ili Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W30.
Kako bismo mogli da Vas usmerimo odmah na nekog od prodavaca iz naše prodajne mreže, molimo Vas da nam kažete odakle ste?
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Pozdrav.
Koje bi mi ulje preporučili za motor Yamaha XTZ 750 ccm3,51 kw 1991 godište,40000 km prešao?
Hvala.Poštovani,
Preporuka prodajnog tima za Yamahu je Shell Helix Advance AX7 10W40.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Koje ulje pasat b3 1.8 monopoint benzin plin
Poštovani,
Preporuka prodajnog tima je Shell Helix HX5 15W40 ili Shell Helix HX6 10W40.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Pozdrav,koje ulje bi mi preporucili za automobil Renault Scenic 1.9dci 2008god 96kw 131ks?
Poštovani,
U zavisnosti od stanja vozila preporučujemo:
Shell Helix Ultra 5w40 ili Shell Helix Ultra Professional AR-L 5W30.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
MOLIM,, VAS”” KOJE ULJE BI PREPORUČILI ZA TOJOTU COROLLU KARAVAN IZ 2002 G. MOTORJE DIZEL D4D 2.0, A PREŠAO 170000 KM. SIPAO SAM MU ENEOS 5W30 I TROŠI LITAR NA 3000 KM. HVALA I VELIKI POZDRAV
Poštovani,
Preporuka prodajnog tima je Shell Helix Ultra 5w40.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Pozdrav, koje ulje biste mi preporucili za Daciu-Logan, 1.4 MPI, sa predjenih 135.000 km. Hvala!
Poštovani,
Preporuka prodajnog tima je Shell Helix Ultra 5w40.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Poštovani,
koje ulje (polusentitčko) preporučujete za PEUGEOT 206 , dizel (motor 1,997) ?Unapred hvala
Poštovana,
Preporuka prodajnog tima je SHELL HELIX HX7 10W40.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Zdravo, uvezao sam auto iz CH. Preporuka ulja je bila Shell 5w40 za Svajcarske uslove. Da li nastaviti sa tim uljem ili imate neku drugu preporuku. U pitanju je Hyundai matrix 1.6 2010 god. Hvala i pozdrav
Zaboravio sam da napisem, auto je preslo 70k km
Poštovani,
Preporuka prodajnog tima je SHELL HELIX Ultra 5W40.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Poštovani,
Koje ulje preporučujete za Opel Vectru C, “03 god. 1.8 122ks benzin-plin, prešla 210.000km.
Hvala
Poštovani,
Preporuka prodajnog tima je Ect 5W30 c3.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Imam Daewo lanos 2000 god.1.4 benzinac koje ulje bi mi preporucili pr. 220000 km .Hvala
Poštovani,
Preporuka prodajnog tima je HX7 5W40 ili HX7 10W40.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Poštovani, koje ulje bi ste preporučili za Peugeot 308, 1.6i, 125 ks, prešao 165.000 km, benzinac?
HvalaPoštovani,
Preporuka prodajnog tima je AP-L 5W30.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija
Postovani,
Vasa preporuka ulja za opel astru 1.4 turbo benzinac, 2011g.
Hvala PV
Poštovani,
Preporuka prodajnog tima je Shell Helix Ultra ECT 5W30 C3.
Srdačan pozdrav,
Vaš Orbico Lubricants Srbija